DA: Uddannelsessystemet skal favne potentialerne ved AI

Jannik_Bay_DA_1920_px
Foto: Dansk Arbejdsgiverforening
10. apr. 2024 06.00
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].
Det er afgørende, at de kommende anbefalinger fra ekspertgruppen om ChatGPT omfavner den teknologiske udvikling, så vi sikrer et uddannelsessystem, der klæder på til fremtiden.

I FORÅRET 2023 nedsatte regeringen en ekspertgruppe med fokus på, hvordan ChatGPT og andre digitale læremidler påvirker prøver i folkeskolen, på ungdomsuddannelser samt voksenuddannelser.

LÆS OGSÅ: Tesfaye nedsætter ekspertudvalg for at sætte en stopper for snyd med ChatGPT

Når ekspertgruppen snart fremlægger anbefalinger til, hvordan prøverne kan fremtidssikres, herunder hvordan man undgår snyd, er det helt afgørende, at vi ikke bare forsøger at skærme os imod AI. Tværtimod skal mulighederne udnyttes klogt til at skabe bedre prøver og undervisning.

AI må ikke reduceres til snyd

Der har været en naturlig – og relevant - frygt for, at AI-værktøjer indebærer en risiko for, at elever kan snyde ved prøver og eksamener. Naturligvis skal der garderes mod snyd. Men potentialerne ved AI rækker meget længere ind i vores hverdag og uddannelsessystem end blot afvikling af prøver, og derfor må mulighederne i at bruge AI ikke reduceres til risikoen for snyd. Det helt store spørgsmål, som man i stedet bør stille sig selv, er: Hvad det er, at vi gerne vil have, at eleverne lærer?

Den debat er mindst lige så vigtig, for at den teknologiske udvikling i samfundet sker med ekspresfart. Samtidig gør vi eleverne en bjørnetjeneste, hvis uddannelsessystemet ikke klæder eleverne på til at bruge teknologien.

LÆS OGSÅ: KP ændrer eksamener for at undgå snyd med ChatGPT

Derfor er mit håb også, at ekspertgruppen adresserer, hvordan den nye teknologi kan bruges til at nytænke prøverne og undervisningen, så AI kan integreres og ikke afskærmes. Der er potentiale for at skabe prøver og undervisning, der afspejler den kontekst, som kompetencerne efterfølgende skal bruges i, og den virkelighed, som man vil møde i sin hverdag og i arbejdslivet.

AI påvirker hele uddannelsessystemet

Digitalisering og teknologi er allerede et grundvilkår i arbejdslivet i dag, og det stiller store krav til hele uddannelsessystemet, hvis vi skal udnytte potentialet i AI og have uddannelser, der er rustet til fremtiden. For eksempel møder elever og lærlinge på erhvervsuddannelserne allerede den nyeste teknologi, herunder AI, på deres lærepladser i virksomhederne. Det skal erhvervsskolerne kunne matche, og AI skal indgå som et naturligt emne og redskab i uddannelserne.

Den gode nyhed er, at forudsætningerne for dette allerede er til stede på erhvervsskolerne, da uddannelserne tilrettelægges i tæt samarbejde mellem arbejdsmarkedets parter. Derfor er det gode samarbejde med udvikling af uddannelser og undervisning allerede i gang mange steder. Det viser, hvordan AI bidrager til at styrke uddannelsessystemet.

LÆS OGSÅ: Aktører til regeringen: Erhvervsuddannelser må ikke være digitale efternølere i ny strategi

Og potentialet går langt videre end uddannelsernes konkrete faglige indhold. For eksempel kan AI hjælpe med at identificere og forudsige individuelle læringsbehov og tilpasse undervisningen derefter. AI kan bruges til udvikling af interaktivt og personaliseret læringsmateriale, og AI kan også fungere som tutorstøtte, der giver elever og kursister feedback. Derudover kan AI også hjælpe med at automatisere administrative opgaver såsom at evaluere opgaver og give karakterer. Dette kan frigøre tid for lærere og give dem mulighed for at fokusere mere på undervisning og interaktion med elever og kursister. Endelig kan AI hjælpe med at forbedre uddannelseskvaliteten ved at identificere og analysere tendenser og mønstre i data og bruge disse oplysninger til at forbedre undervisningen og uddannelsesprogrammerne.

Vi skal favne mulighederne

Alt i alt er mulighederne derfor mange, og hvis potentialerne skal udnyttes – både på erhvervsskolerne og andre steder i uddannelsessystemet – kræver det, at vi tør omfavne AI i undervisning, men også at skolerne sikrer den nødvendige strategiske prioritering af teknologi og underviserkompetencer. Samtidig er det vigtigt, at ny lovgivning på undervisningsområdet er AI-parat og ikke spænder ben for mulighederne.

Derfor er vi nødt til at omfavne potentialerne ved AI og se dem som en unik mulighed for nytænkning. Det håber jeg også, at ekspertgruppen gør.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].