Annonceartikel:
Skal du have et inkubationsmiljø på din erhvervsskole? Her er tre eksempler på, hvad det kan

RD_FFEFONDEN_Strategifotos_26042023_031__1_
Foto: Rasmus Degnbol
Inkubationsmiljøer på erhvervsskoler har fået et større politisk fokus den seneste tid som følge af regeringens iværksætteraftale, hvor ønsket er at styrke rammerne for flere iværksættere i hele Danmark. I den forbindelse kan erhvervsskoler spille en vigtig rolle. Men hvad indebærer det helt præcist at skabe et inkubationsmiljø? Her er tre forskellige eksempler på igangværende projekter.

Center for erhvervsrettede uddannelser, Lolland-Falster (CELF), Medieskolerne i Viborg og NEXT Uddannelse København er sammen med Fonden for Entreprenørskab og Tuborgfondet i gang med at afprøve, hvad der skal til for at udvikle og afprøve miljøer, der kan motivere og understøtte elever, der har ambition om at starte selvstændig virksomhed. 

Projektet startede i 2023, og de tre skoler har valgt hver deres version af et opstartsmiljø baseret på interviews og workshops med elever og lærere:

  • Media College Denmark har valgt at etablere miljøet i et eksternt iværksættermiljø, Arsenalet, der huser kreative iværksættere inden for animation, film, tv, computerspil mm. 
    Skolen foretager undervisning i miljøet for hovedforløbselever, og der er købt 11 pladser, hvor eleverne kan bo til leje sammen med andre lejere.
  • NEXT har fra marts 2025 valgt at etablere et opstartsmiljø internt på skolens Herlev-afdeling. Det vil blive afprøvet af elever i skoleoplæring på uddannelserne til møbelsnedker, frisør, mediegrafikere og teknisk designer.
  • CELF har etableret I-Lab internt med adgang for elever fra forskellige fag. Miljøet er dels koblet til undervisning og dels åbent som et efter-skole-tilbud fra september til maj med fast bemanding onsdage kl. 14.00-20.00, hvor der også tilbydes spisning og fælles aktiviteter med henblik på at skabe fællesskaber og synergi mellem eleverne på tværs.

Disse modeller viser, hvordan skolerne tilpasser inkubationsmiljøerne til deres specifikke behov og mål, samtidig med at de skaber innovative og støttende læringsmiljøer. Praktisk erfaring med rigtige kunder udvikler elevernes ansvarlighed og professionelle kompetencer, mens det inspirerende miljø fremmer selvstændig læring og forbereder dem til selvstændig virksomhed eller til jobmarkedet.

Allerede nu er der en række erfaringer, der er gode at videregive til andre skoler med lignende ambitioner:

  • Det er vigtigt, at der arbejdes både med faglighed og iværksætteri i en skøn forening, sådan at uddannelsernes fagmål kan tilgodeses – hvor det er muligt – og anvendes til gavn for elevernes iværksættertrang.
  • For at skabe den nødvendige inspiration og motivation hos eleverne skal der udpeges spydspidser blandt underviserne, der brænder for vinklen og kan påtage sig undervisningen og projektet.
  • Der kan vælges inkubationsmodeller, hvor det kan være eksisterende elevplads-organisationer, der tilbyder opgaver til løsning, eller hvor de opgaver, eleverne udfører, sker som tydelige skole-opgaver, der afspejler den kvalitet, man kan forvente af en elev-opgave, og på elevernes vilkår.
  • Inkubationsmiljøet er en åbenlys mulighed for at skabe fællesskab på tværs gennem iværksætteri – både sociale og faglige fællesskaber – og en mulighed for at skabe et helt nyt undervisnings- og læringsmiljø, som afspejler et arbejdsliv og ligger uden for den almindelige skole-setting.

Fra primo 2025 kan interesserede erhvervsskoler ansøge hos Fonden for Entreprenørskab om at opstarte tilsvarende inkubationsmiljøer. Tilmeld dig vores nyhedsbrev for at få besked, eller kontakt projektleder Beate Boysen for yderligere information.

GDPR