
AT SNAKKE OM arbejdsmiljø, når man snakker om kunstig intelligens er mere aktuelt end nogensinde. For AI er allerede en fast del af hverdagen på danske arbejdspladser: i industrien, på hospitalerne, i kommunerne, i undervisningen og i servicesektoren.
Algoritmer planlægger vagter, robotter sorterer og løfter og digitale systemer hjælper med at fordele opgaver og optimere ressourcer. Udviklingen går hurtigt, og kunstig intelligens forandrer arbejdet. Men det er stadig os mennesker – og særligt lederne – der skal sætte retningen. Vi skal tage styringen, så teknologien udnyttes bedst muligt.
Nye veje i arbejdslivet
Danmark er et af de mest teknologibegejstrede lande i verden, og i Europa er vi med helt fremme i front, når det gælder digitalisering. Det viste sig tydeligt, da coronakrisen brød ud. På rekordtid skiftede tusindvis til hjemmearbejde, og overgangen blev langt mere gnidningsfri, end mange havde frygtet.
Digitaliseringen og de teknologiske muligheder blev nøglen til at opretholde produktiviteten – og samtidig skabe grobund for nye måder at arbejde på. Den erfaring skal vi tage med os ind i AI-tiden. For vi skal bruge teknologien til at optimere produktivitet, innovation og konkurrenceevne på private og offentlige arbejdspladser. Og vi skal bruge den til at forbedre vores sundhed og arbejdsliv. Det er ikke et enten/eller – det er et både/og.
AI som ven – ikke fjende
Når det gælder arbejdsmiljø og sundhed, skal vi turde se AI som vores ven og allierede. For kunstig intelligens kan løse mange af de udfordringer, der slider på mennesker i dag.
AI kan minimere eller fjerne tunge, monotone og farlige opgaver, opdage risici tidligere og frigøre tid til kerneopgaver. Det kan skabe et bedre fysisk arbejdsmiljø, fordi robotter kan tage over, hvor belastningen er størst. Samtidig kan AI bidrage til at styrke det psykiske arbejdsmiljø, hvis teknologien bruges til at skabe overblik, prioritere smartere og reducere stress.
Men AI kan også have den modsatte effekt, hvis vi ikke er bevidste om, hvordan vi bruger den, og hvad vi bruger den til. Når algoritmer træffer beslutninger, som ingen forstår, eller når data bruges – uden vi er bevidste om det - til at overvåge frem for at understøtte, risikerer vi at skabe utryghed. Hvis vi mister fornemmelsen af kontrol eller mening i arbejdet, går det ud over både trivsel og tillid.
Ledelse er nøglen
Derfor handler det i sidste ende ikke om teknologien – men om hvordan vi bruger den. Det er ledelse og ledere, der viser vejen i AI-tidens arbejdsmiljø.
Lederes opgave er at sørge for, at AI bliver brugt på en måde, der styrker – ikke svækker – arbejdsmiljøet. Det kan man bl.a. gøre gennem opkvalificering og uddannelse af medarbejdere og ledere i brugen af AI. Det vil skabe større gennemsigtighed, så ledere og medarbejdere forstår, hvordan teknologien virker. Medarbejdere og arbejdsmiljøorganisation skal inddrages tidligt, så de kan være med at indtænke arbejdsmiljøet, før systemet er taget i brug.
EU-OSHA’s kampagne “Safe and healthy work in the digital age” understreger netop dette: AI rummer store muligheder, men kræver tydelig ledelse og klare rammer, hvis vi vil høste gevinsterne – også når det gælder trivsel og sikkerhed.
Teknologien skal bidrage til bæredygtighed
AI forandrer arbejdsmarkedet, og nogle job vil ændre sig eller forsvinde, som det ofte sker, når nye teknologier kommer til. En opgave her er at udnytte mulighederne til gavn for virksomheder, samfund og mennesker. Her giver AI os en enestående mulighed for at skabe bæredygtige arbejdsliv for endnu flere. For når vi for eksempel bruger AI til at frigøre tid og fjerne belastende opgaver, kan vi skabe plads til det, der kræver menneskelig indsigt, empati og kreativitet.
LÆS OGSÅ: Taler I om dataindsamling? Ledelse og medarbejdere er ikke helt enige om svaret
Samtidig kan vi gennem opkvalificering gøre ledere og medarbejdere i stand til at bruge relevant ny teknologi i arbejdet – både til udvikling af eksisterende job og til at kunne varetage nye jobfunktioner. AI kan være et redskab til at forløse menneskeligt potentiale. Det handler ikke om at erstatte, men om at understøtte mennesker. Det handler om at give os bedre vilkår for at bruge vores evner og skabe værdi på områder, hvor vi nu og fremover mangler hænder og hoveder.
Vi skal gå forrest
AI ændrer måden, vi arbejder på. Men i Danmark har vi et stærkt udgangspunkt: høj tillid, høj teknologiforståelse og dygtige ledere. Det giver os en unik mulighed for at gå forrest og vise, hvordan man bruger kunstig intelligens ansvarligt. Det kræver blandt andet, at vi stiller krav til teknologien, til leverandørerne og til os selv.
Det vil vi gerne bidrage til hos Lederne. Derfor er vi sammen med en lang række organisationer, private virksomheder, offentlige myndigheder og uddannelsesinstitutioner med i AI-kompetencepagten, der har som mål, at 1 million danskere øger deres AI-kompetencer inden for de næste tre år.
Når ledere tager styringen med tydelige værdier og fokus på både effektivitet og trivsel, kan AI blive et redskab, der styrker både arbejdsmiljøet og ledelsesopgaven.
















