Next-direktør: Vent med karakterkrav, til vi ser resultatet af den nye ungdomsuddannelse

Ole_Heinager_direkt__r_Next_Pressefoto_Next
Next-direktør Ole Heinager hilser en ny længere erhvervsrettet ungdomsuddannelse velkommen. Foto: Next
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].

DEJLIGT, HVIS ALLE UNGE nu får op til tre år i et stærkt ungdoms- og uddannelsesmiljø, men vi må ikke skabe et A- og et B-hold

Vi har nu hørt de første udmeldinger om den nye ungdomsuddannelse fra børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye, og der er mange gode og spændende elementer at dykke ned i.

LÆS OGSÅ: Tesfaye åbner op for at gøre ny ungdomsuddannelse treårig og erhvervsuddannelserne til voksenuddannelser

Tak til ministeren for at komme med en radikal reform af ungdomsuddannelsesområdet, som har været efterspurgt længe. Det glæder mig, at man har lyttet til sektoren og de unge. Lad mig starte med det, som jeg er helt enig med ministeren i.

Det er altafgørende, at den nye ungdomsuddannelse får et stærkt unge- og læringsmiljø, hvor de unge får helt op mod tre år til at være unge sammen med jævnaldrende, inden de skal træffe et videre uddannelsesvalg. 

Det er de færreste 16-årige, der er klar til at møde på en byggeplads eller på et plejehjem klokken 07.00 om morgenen og arbejde sammen med voksne kolleger. Unge har brug for fællesskab, at spejle sig i andre unge og tid til at modnes og dannes, ligesom vi kender det fra gymnasierne (STX, HHX, HTX og HF) i dag. Det skaber trivsel, læring og fastholdelse.

Fokus på praksisfaglighed

Den kommende ungdomsuddannelse bør også have et erhvervsrettet perspektiv, og det kræver en ændring i didaktikken. Det ville være et stort ønske for mig, at den traditionelle klasseundervisning og teori suppleres med værkstedsundervisning, nye teknologier og praksisfaglighed – herunder virksomhedsforlagt undervisning, som er forankret i virkeligheden og kan anvendes i praksis.

Jeg mener, at det kan være en god idé at lade sig inspirere af HTX, HHX og erhvervsuddannelserne, hvor de unge både kan bruge deres hænder og hoved. 

LÆS OGSÅ: Danske Regioner: Slå erhvervsskoler og gymnasier sammen

For at kunne løfte denne opgave mener jeg, at man bør lade sig inspirere af campus-tankegangen, som både erhvervsgymnasier og erhvervsskoler over hele landet har udviklet de seneste år. Og man bør overveje at placere den nye ungdomsuddannelse på eksisterende institutioner, som allerede har faciliteterne med klasselokaler, nye teknologier, værksteder og maskiner.

Drop ændringen af karakterkravet

Samtidig håber jeg, at det nye uddannelsestilbud kommer til at afspejle og rumme det mangfoldige samfund, vi lever i. Det bør være socialt og fagligt bæredygtigt i forhold til køn, etnicitet og sociale forhold.

For én ting er klart: Den nye ungdomsuddannelse må ikke resultere i et A- og B-hold i uddannelsessystemet. Jeg frygter, at det bliver scenariet, hvis den nuværende drøftelse om at indføre et højere karakterkrav på gymnasierne gennemføres. 

LÆS OGSÅ: Tesfayes indledende møde om en ny ungdomsuddannelse og hævet karakterkrav til gymnasiet splitter forligskreds

Der vil være en fare for, at et skærpet karakterkrav ophøjer de traditionelle gymnasier til elitens uddannelser, og den nye ungdomsuddannelse til det mindre prestigefyldte valg i de unges øjne. De unges motivation er altafgørende, hvis den nye ungdomsuddannelse skal blive en succes. Hellere gulerod end pisk.

Karakterkravet kan også skabe et øget karakterpres i grundskolen, og det vil især ramme drenge, unge med anden etnisk herkomst og unge fra uddannelsesfremmede hjem. Jeg kan være bekymret for, at det kan hæmme den sociale mobilitet i Danmark. Så kære politikere – træk vejret og vent med det karakterkrav, til vi ser resultatet af den nye ungdomsuddannelse.

Bevar 10. klasse

Endelig er det efter min mening væsentligt, at 10. klasse ikke afskaffes som følge af den nye ungdomsuddannelse. 10. klasse skal stadig være et tilbud til de unge, som har brug for at blive mere afklaret i deres uddannelsesvalg og forbedre deres grundskolekarakterer. 

Hvis det stod til mig, så tog man et endnu større skridt og skabte én ungdomsuddannelse
Ole Heinager, direktør Next

Uddannelsessystemet skal fortsat være et kærligt sted, hvor de unge har tid til at modne, reflektere og finde deres vej. 

Afslutningsvis vil jeg indrømme, at hvis det stod til mig, så tog man et endnu større skridt og skabte én ungdomsuddannelse, hvor alle unge går ind ad den samme dør hver morgen, spiser frokost sammen, går i samme stamklasser, men hver især har mulighed for at tage forskellige fag på forskellige teoretiske og praktiske niveauer. Det, mener jeg, ville være den allerbedste løsning.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].
GDPR