
EKSPERTGRUPPENS EPX-ANBEFALINGER er ambitiøse og lovende. De tegner et billede af en nyskabende ungdomsuddannelse, hvor praktiske erfaringer bliver en integreret del af fagligheden – ikke længere sporadiske erhvervsbesøg, men et bærende princip der kombinerer teori og praksis.
Samtidig lægger anbefalingerne vægt på solide boglige kundskaber på linje med de traditionelle gymnasier. Uddannelsen skal "åbne døren" og give eleverne et godt afsæt for videre studier – herunder professionsbacheloruddannelser som sygeplejerske, lærer og pædagog.
DEBATSERIE OM INDHOLDET PÅ EPX
Ekspertgruppens anbefalinger til det faglige indhold, strukturen og identiteten på EPX blev offentliggjort 15. december. Anbefalingerne bliver afsæt for kommende politiske forhandlinger om det faglige indhold på EPX.
Men anbefalingerne møder både modstand og opbakning blandt professionshøjskoler, erhvervsskoler, erhvervsakademier, den forberedende grunduddannelse (FGU), gymnasierne - og ikke mindst mellem arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer.
A4 Uddannelse har spurgt de forskellige aktører, hvad de konkret mener om anbefalingerne og bedt dem komme med konkrete nedslag. Denne debatserie viser deres forskellige synspunkter.
Som professionshøjskolerektor er jeg glad for, at EPX-eleverne får relevante fag på A- og B-niveau, så de kan opfylde adgangskravene til videre uddannelse. Det er særligt positivt, at alle treårige EPX-studenter får dansk på A-niveau, da det giver dem et solidt fundament videre i uddannelsessystemet.
Og så er det godt, at fagene nytænkes med fokus på stærke grundkompetencer. Det er et vigtigt grundlag for, at kommende studerende kan gennemføre en videregående uddannelse.
Kun én gren peger tydeligt mod velfærdsuddannelserne
Men der er en ting, som jeg håber, vil blive tydeligere, når der skal arbejdes videre med anbefalingerne. Det handler om klare veje til vigtige professioner som lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver.
Ekspertgruppen foreslår fire faglige grene på EPX, hvor det kun er grenen "samfund, sikkerhed og sundhed", der har et klart professionshøjskolepræg. De øvrige grene orienterer sig mod andre sektorer, som selvfølgelig også er vigtige.
Men set i lyset af den nuværende rekrutteringskrise på velfærdsområdet er det sårbart, når der kun er én enkelt vej, der tydeligt peger i retning af professionsuddannelserne. Ikke mindst her i hovedstadsområdet, hvor skoler, dagtilbud og sygehuse gang på gang må konstatere, at der ikke er kvalificerede ansøgere til deres ledige stillinger.
LÆS OGSÅ: A4 erfarer: Ekspertgruppe anbefaler helt nye obligatoriske fag på EPX
Jeg er glad for, at ekspertgruppen ikke umiddelbart tænker grenene som indsnævrende. De skal kunne føre mange steder hen. Men en ting er det formelle. Noget andet er, hvordan det bliver i virkeligheden. For eksempel risikerer grenen ”natur, teknologi og forbrug” at pege ret snævert mod det naturvidenskabelige og teknologiske område, hvor sundhedsområdet ikke fremgår særlig tydeligt. Her ser jeg et stort potentiale, hvis man i højere grad kunne pege eleverne i retning af vores sundhedsuddannelser som for eksempel sygeplejerske og professionsbachelor i ernæring og sundhed. Blot for at tage et enkelt eksempel.
Vi ved, at det virker
Her på Københavns Professionshøjskole indgår vi i brobygningssamarbejder og -projekter med gymnasier og HF-skoler i hovedstadsområdet, hvor vi har fokus på at vise fagligheden og spændvidden i vores uddannelser. Formålet er at skabe tydelige veje ind til vores uddannelser ved at åbne elevernes øjne for de mange karrieremuligheder, som man får med eksempelvis en lærer- eller sygeplejerskeuddannelse – på tværs af alle mulige fagkombinationer. Og vores erfaringer er virkelig positive.
Når unge møder professionsfaglighederne tidligt og tydeligt, vækker det både interesse og engagement. De opdager meningsfulde karriereveje, som de ikke kendte til i forvejen. Det sker for eksempel, når vi præsenterer eleverne for, hvordan man arbejder med ”bestseller-faget” psykologi i velfærdsuddannelserne. Det vækker interesse og gøder motivationen for professionsfagligheden.
DERFOR OPFORDRER JEG POLITIKERNE TIL at sikre et stærkere professionshøjskolespor i EPX. Det handler ikke kun om adgangskrav og valgfag i overbygningsåret. Det handler om, at flere af de faglige grene skal pege tydeligt mod velfærdsprofessionerne – allerede fra starten af uddannelsesforløbet.
Vores velfærdssamfund har brug for det. Og de unge fortjener tydelige veje ind til karrierer, der gør en forskel i sundhed, undervisning og omsorg.

















