Rekrutteringschef: Jo, Tesfaye - TikTok-kampagner virker faktisk

Marianne_S__ndergaard_kommunikations_og_rekrutteringschef_p___Hotel_og_Restaurantskolen_1920px_tre_to
Foto: Hotel- og Restaurantskolen
21. mar. 2023 06.30
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].
Kendskabet til erhvervsuddannelserne er så lavt, og fordommene så mange, at en intensiveret brandingindsats er nødvendig for at øge optaget på erhvervsskolerne

BØRNE- OG UNDERVISNINGSMINISTER Mattias Tesfaye (S) lader sig ikke forføre af fine annoncer og reklameboards som løsning på at få flere til at søge en erhvervsuddannelse. TikTok løser ikke problemet, sagde han til A4 Uddannelse i februar.

Men ministeren taler imod bedre vidende. Hvis ikke vi skal være til stede på de platforme, hvor unge er, hvordan skal vi så løse problemet med deres manglende kendskab til vores uddannelser?

Er der ikke råd til kommunikation – og heriblandt kampagner - hvordan skal verden så vide, hvad vi gør og hvem vi er?
Marianne Søndergaard, kommunikations- og rekrutteringschef på Hotel- og Restaurantskolen

Et fåtal af unge har i dag faglærte forældre, der kan agere rollemodeller. De fleste forældre har taget professions- og kandidatuddannelser og bærer rundt på tunge kufferter proppet med uvidenhed og fordomme om faglige uddannelsers løn, arbejdsvilkår og så videre. I grundskolen møder børn ikke lærere, som kender til erhvervsuddannelser. Jo de "ved", at erhvervsuddannelser er for dem, der har dårlige karakterer. Derfor er der også meget få, der overhovedet får lov at møde en vejleder. Vi ved fra undersøgelser, at under en tredjedel af vores elever har talt med en vejleder – men hvordan ser det ud hos de unge, der sidder i gymnasiet? Er de overhovedet blevet præsenteret for andre muligheder?

NÅR VI PÅ HOTEL- OG RESTAURANTSKOLEN, efter et frit fald i optaget på over 40 procent fra 2015 til 2019, siden har haft vækst, så er kampagner og sociale medier første led i en lang kædereaktion.

Reaktionen starter der, hvor en fremsynet ledelse og bestyrelse i 2019 besluttede at skære en luns af egenkapitalen for at prioritere udvikling og branding. Taxametrene er i årenes løb skåret så meget ind til benet, at der kun lige akkurat var råd til holde en, langt fra højtlønnet, lærerstab og en masse gammelt udstyr kørende. Udvikling, moderne udstyr, indbydende faciliteter og markedsføring, som er vejen væk fra for få kunder i butikken – havde der ikke været råderum til.

LÆS OGSÅ: TikTok-kampagne skal øge kendskabet til uddannelsen til ernæringsassistent

I 2019 gik vi i gang med at peppe vores slidte lokaler op med maling, planter, bambuslamper (ja, de billige fra Ikea) og lignende rekvisitter – og hey, det virker: Besøgende siger: ”I ser fede ud - det ligner slet en dødssyg teknisk skole!” - og eleverne hygger sig i nye kaffebarer og restauranter med sjæl. Vi er ved at skabe en ny pædagogisk dagligdag, hvor eleverne har langt mere hands-on undervisning i værksteder. Vi har ændret vores indkøb, så eleverne faktisk har rigtige råvarer i hænderne i stedet for halvfabrikata. Jeg kunne nævne mange flere udviklingstiltag, som allerede nu er en del af elevernes hverdag.

Men hvis vi ikke samtidig med, havde haft midler til at lave et set-up, hvor vi faktisk har ressourcer til at kommunikere om udvikling og liv på skolen, så vil jeg æde min gamle hat på, at vi ikke havde set vækst.

NÅR JEG MØDER KOLLEGER fra andre erhvervsskoler, så bliver jeg ofte misundt vores set-up. Vi har nemlig mulighed for gennem in-house producerede videoer og andet content at skabe kendskab til skolen på alle mulige sociale platforme - som er første step i kommende elevers kunderejse. Vi har in-house kompetencer til løbende at opsætte digitale kampagner - og råd til indimellem at få produceret professionelt kampagnemateriale eksternt - som leder brugerne over på hjemmesiden. Som i øvrigt er ny, flot og spækket med visuelt indhold, som klæder både børn, unge og voksne på til uddannelsesvalget.

Vil man have gæster til festen, er man ofte nødt til at bruge tid og penge på en invitation
Marianne Søndergaard, kommunikations- og rekrutteringschef på Hotel- og Restaurantskolen

Vi har også mange initiativer, der inviterer folk indenfor. I stedet for kun at holde åbnet hus lige op til 1. marts, så holder vi nu infoevents- og middage (med elevtalks og treretters grøn menu) året rundt for mange flere gæster. Vi har fyret op under vores ”Elev for en dag”-tilbud, som vi dagligt har deltagere på. Vi laver madfestival og Kulturnatten. Ja, vi gør i det hele taget alt muligt for at få unge og deres forældre ind på skolen. For fysiske smagsprøver og møder med elever og lærere på erhvervsskolerne virker befordrende for en anden adfærd på optagelse.dk. Deri er vi meget enige, Tesfaye.

MEN ER DER IKKE RÅD TIL kommunikation – og heriblandt kampagner - hvordan skal verden så vide, hvad vi gør og hvem vi er? Hvad vores uddannelser tilbyder af muligheder og mening i livet?

Der skal noget til, før dit eksempel med pigen, som vil på det almene gymnasium, faktisk tager ud og besøger en social- og sundhedsskole. Hvis ikke der er en skole, som gør sig til på de platforme, hvor hun og forældrene er, så følger hun med veninderne over i det almene gymnasium. Vil man have gæster til festen, er man ofte nødt til at bruge tid og penge på en invitation.

LÆS OGSÅ: Flere unge overvejer en erhvervsuddannelse oven på DM i Skills i Fredericia

Det har virket for os. 49 procent af vores elever sagde i 2022, at mødet med skolen på sociale medier, kampagner og events har påvirket dem til at starte hos os. I 2021 og 2020 svarede henholdsvis 42 og 37 procent det samme.

Erhvervsskolerne har i mange år været en fest uden ret mange gæster. Det skal vi lave om på. Så i stedet for at pege fingre af TikTok og kampagner, så skulle vi måske snakke om, hvad der virker og gøre mere af det.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].